تلاش برای به‌رسمیت شناخته‌شدن تیم ملی زنان افغان در تبعید

اکثر دختران ملی‌پوش فوتبال افغانستان از این کشور خارج شده‌اند و از فیفا می‌خواهند اجازه دهد تیمشان در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند

خالده پوپلزی می‌گوید بسیاری از دختران فوتبالیست افغان از آمدن دوباره به زمین فوتبال هیجان‌زده و خوشحال‌اند- JUSTIN TALLIS/AFP

هم‌زمان با رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ که در استرالیا و نیوزیلند در حال برگزاری است، تیم منسجم و آماده دختران فوتبالیست افغان که حالا در استرالیا اقامت دارند، در تلاش‌اند تا نهادهای بین‌المللی فوتبال را قانع کنند که آنان را به‌عنوان تیم ملی رسمی افغانستان بپذیرند.

خالده پوپلزی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که حالا تیم ملی زنان در تبعید را آماده کرده، از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خواسته است این تیم را به عنوان تیم ملی درتبعید زنان افغانستان به رسمیت بشناسد و اجازه دهد در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند.

او که برای دیدار با تیم ملی زنان افغان از دانمارک به استرالیا سفر کرده است، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «ما نه‌تنها تیم ملی بزرگسالان داریم، بلکه اعضای تیم جوانان هم در سراسر اروپا و برخی در ایالات متحده و کانادا اقامت دارند. آیا این دیاسپورای افغان نمی‌توانند نماینده افغانستان در بازی‌های بین‌المللی باشند؟ آنقدرها هم نباید سخت باشد. رفتن به ماه که نیست.»

خالده پوپلزی می‌گوید بسیاری از دختران فوتبالیست افغان هیجان‌زده و خوشحال‌اند. آن‌ها می‌گویند خروجشان از افغانستان و اینکه بازهم می‌توانند فوتبال بازی کنند، برایشان مثل یک رویا می‌ماند.

با سقوط دولت جمهوریت در افغانستان، طالبان از همان روزهای نخست سلطه بر این کشور، برای زنان محدودیت‌های فراوانی وضع کردند. از جمله اینکه تمام دختران و زنان ورزشکار از حضور در رقابت‌ها و تمرین‌های ورزش منع شدند. به همین دلیل تعدادی از نهادهای بین‌المللی حامی ورزش کوشیدند زنان ورزشکار افغان را از این کشور خارج کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش عمده‌ای از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به استرالیا منتفل شدند و تعدادی نیز به کشورهای دیگر از جمله پرتغال رفتند. دولت استرالیا و تیم فوتبال ملبورن ویکتوری زمینه تشکیل دوباره تیم فوتبال زنان افغانستان را میسر کردند. با این حال، علی‌رغم تلاش تیم فوتبال زنان افغان در استرالیا، فیفا هنوز به این نتیجه نرسیده است که این تیم را به عنوان تیم ملی دیاسپورای افغان در جام جهانی بپذیرد.

وزارت خارجه استرالیا روز جمعه، سمپوزیوم جنسیتی را با حضور دختران فوتبالیست افغان در بریزبن برگزار کرد. در این سمپوزیوم، علاوه بر وزیر خارجه استرالیا، سارای برمن، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال زنان در فیفا، و فاطمه سامورا، نخستین دبیرکل زن فیفا، حضور داشتند.

پنی‌ونگ، وزیر خارجه استرالیا، در این سمپوزیوم گفت که آرزو داشت تیم فوتبال زنان افغانستان در شرایط متفاوتی در این کشور حضور داشتند و خود را برای شرکت در بازی‌های جام جهانی آماده می‌کردند و مردم و دولت افغانستان نیز حامی این تیم بود؛ اما برمن و سامورا در سخنرانی‌شان به درخواست تیم فوتبال زنان افغان برای به رسمیت شناخته شدن اشاره‌ای نکردند. برمن حتی درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر در این رابطه را نیز رد کرد. با این حال فیفا در این مورد اعلامیه صادر و اعلام کرد که انتخاب یک تیم به عنوان تیم ملی یک کشور از اختیارات این سازمان نیست و این وظیفه فدراسیون فوتبال هر کشور است.

در این اعلامیه آمده که اولویت اصلی فیفا کسب اطمینان از دسترسی بازیکنان زن و مرد به فوتبال بدون تبعیض و در امنیت است. بنابراین فیفا به نظارت بسیار دقیق بر اوضاع ادامه می‌دهد و با هدف ارتقای دسترسی به فوتبال در افغانستان با فدراسیون فوتبال این کشور و سایر افراد ذی‌نفع‌ در تماس نزدیک است.

در همین حال، بهرام صدیقی، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان، می‌گوید فیفا در این خصوص با آن‌ها تماس گرفته اما فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام کرده که بازی کردن یک تیم باشگاهی به عنوان تیم ملی خلاف اصول فدراسیون است. او همچنین گفت در صورتی که این تیم به عنوان تیم ملی زنان افغانستان در رقابت‌های بین‌المللی بازی کند، فدراسیون فوتبال افغانستان نه از آن حمایت می‌کند و نه مخالفت.

او گفت: «ما نمی‌توانیم از تیم دختران که در خارج تشکیل شده است، حمایت کنیم و روی آن نام تیم ملی افغانستان بگذاریم. زیرا دولت فعلی افغانستان در مورد فعالیت ورزشی زنان محدودیت‌هایی دارد.»

خالده پوپلزی می‌گوید که توقع ندارد فدراسیون فوتبال افغانستان از این تیم حمایت کند زیرا این مسئله باعث خشم طالبان خواهد شد. با این حال گریک فاستر، فوتبالیست سابق و فعال حقوق بشر که در انتقال تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از این کشور نقش اساسی داشت، می‌گوید که اساسنامه فیفا به بازنگری نیاز دارد.

او می‌گوید: فیفا تمام مسئولیت را به گردن نهادی داخلی انداخته در حالی که این نهاد در اختیار جریانی است که تروریسم را گسترش می‌دهد. «بر اساس قوانین برابری جنسیتی فیفا، در هیچ یک از فدراسیون‌های عضو در جهان نباید هیچ تبعیضی وجود داشته باشد و اینکه حتی فوتبال بازی کردن زنان هم ممنوع است، بزرگ‌ترین تبعیض است.»

برابری جنسیتی یکی از شعارهای اصلی جام‌جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۲۳ است و روی بازوبند کاپیتان‌ها و پرچم‌ها در جام جهانی نقش خواهد بست. به همین دلیل جان دیدولیکا، مدیر فوتبال در ملبورن ویکتوری، می‌گوید که تیم افغانستان به امید به بازی برای کشورش نیاز دارد، زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند از آسیب‌های ناشی از پشت سر جا گذاشتن همه‌چیز بهبود یابند. هر بار که در یک قرعه‌کشی نام تیم افغانستان نیست، قلب آن‌ها می‌شکند.

زنان و دختران فوتبال افغان به تلاش‌هایشان برای اینکه به عنوان تیم ملی درتبعید شناخته شوند، ادامه می‌دهند. هرچند فیفا مطمئن نیست که این تیم را به رسمیت بشناسد.

بیشتر از ورزش